Ministerstvo financií dnes na poslednú chvíľu predložilo na rokovanie
vlády správu o plnení kontroverznej multilicenčnej zmluvy s firmou Microsoft.
V
materiáloch ministerstvo priznáva
dominantné postavenie firmy Microsoft vo verejnej správe SR a záväzne si
stanovuje úlohy, ktorých cieľom je znížiť závislosť na týchto
produktoch a zefektívniť náklady na ich obstarávanie. Tým, že tieto
kroky
neboli doteraz realizované, MF SR priznáva nemožnosť objektívneho
posúdenia predkladaného materiálu. Navrhnuté kroky však vítame a
aktivity budeme podrobne sledovať. V tomto kontexte vnímame aj návrh
predĺžiť prihlášku iba na 1 rok ako rozumnejší, než boli pôvodne
navrhnuté 3 roky. V prípade schválenia materiálu očakávame v tomto
termíne zrealizovanie prisľúbených aktivít. V každom prípade je
nevyhnutné získanie hĺbkových podkladov pre relevantné rozhodnutie o
rozsahu a podobe ďalšieho pokračovania zmluvy.
Zároveň však
ministerstvo v materiáloch realizovalo viaceré zmeny, ktoré popierajú jeho
vlastné predchádzajúce tvrdenia - de-facto ruší povinné centrálne
obstarávanie licencií, už neplánuje priamo vykonávať audity efektívnosti
výberu a využívania licencií v iných rezortoch a taktiež aktuálne
nechce motivovať organizácie k efektívnosti možnosťou vlastného využitia
ušetrených prostriedkov.
Ministerstvo sa snažilo 2 mesiace
vysporiadať so zásadnými pripomienkami k materiálu. Hoci správa z
rozporového konania je viac ako dvojnásobne obsiahlejšia, ako samotný
materiál, rozpory neboli odstránené. Považujeme za škandalózne, ak MF SR
v predkladacej správe o tomto fakte nepíše pravdu. Zároveň
konštatujeme, že niektoré záväzky prisľúbené v rozporovom konaní
ministerstvo nedodržalo.
Keďže vláda na dnešnom zasadaní
prerušila rokovanie o tomto materiáli, ako organizátori hromadnej
pripomienky verejnosti očakávame, že nová vláda sa bude týmto materiálom
vážne zaoberať a plne zohľadní aj pripomienky verejnosti. Hromadnú
pripomienku verejnosti k tomuto materiálu podporilo 1225 ľudí.
Materiál nepravdivo prezentovaný ako "bez rozporov"
Materiál
bol predložený vláde "bez rozporov", pričom to nie je pravda a priamo v
zápise z rozporového konania zástupcov verejnosti s MF SR je uvedené, že
"rozpor pretrváva". Požiadavkám z hromadnej pripomienky verejnosti
dodnes MF SR nevyhovelo, keďže v materiáli nie sú uvedené (a ani
zverejnené) konkrétne kroky vykonané na posúdenie výhodnosti
pokračovania zmluvy oproti iným variantám. Taktiež absentuje povinné
vyčíslenie nákladov na odstúpenie od zmluvy. Pritom práve údajnými
vysokými škodami MF SR argumentovalo v januári, keď v údajnej tiesni
predložilo materiál do skráteného pripomienkového konania (škody taktiež
neboli nikdy konkretizované).
Zvukový záznam a oficiálnu zápisnicu z rozporového konania môžte nájsť na www.soit.sk.
Vypustené najzásadnejšie opatrenia MF SR
Ministerstvo financií
z materiálu predloženého vláde úplne vypustilo svoje vlastné úlohy a
kroky na efektívnejšie využívanie zmluvy s Microsoftom, ktoré počas
rozporového konania s verejnosťou 27. januára 2012 prezentovalo ako
najdôležitejšie a aj nimi obhajovalo predĺženie zmluvy s Microsoftom.
Išlo najmä o financovanie nákupu licencií a o vykonávanie kontrol
efektívnosti využívania licencií.
Financovanie
Centrálne
nákupy licencií od Microsoftu, realizované v rámci multilicenčnej
zmluvy uzavretej MF SR, nie sú financované priamo z rozpočtov
jednotlivých inštitúcií, ale z rozpočtovej kapitoly spravovanej
Ministerstvom financií SR. Jednotlivé organizácie tak nemajú žiadnu
motiváciu šetriť a znižovať počty licencií, pretože to priamo nepocítia.
MF SR počas rozporového konania s verejnosťou opakovane zdôrazňovalo,
že budú odmeňovať inštitúcie za zníženie počtu licencií Microsoftu a to
tým, že ušetrené peniaze za licencie im presunú do ich rozpočtu a
organizácie ich tak budú môcť použiť na využitie alebo nákup iného
softvéru.
V rozpore s týmto prísľubom MF SR úplne vypustilo text
z pôvodnej verzie materiálu (v časti "Financovanie"), ktorý to mal
podľa slov MF SR zabezpečiť: "V prípade, že dôjde k zníženiu počtu
licencií v príslušnej kapitole štátneho rozpočtu, MF SR presunie
zodpovedajúce prostriedky do rozpočtu danej kapitoly."
Kontroly a softwarové audity
MF
SR počas rozporového konania opakovane deklarovalo, že nemá možnosti
ani právomoc kontrolovať, či štátne organizácie spravili porovnanie
výhodnosti rôznych spôsobov získania produktov Microsoftu a porovnanie s
konkurenčnými produktami, vrátane bezplatného softwaru - čo je záväzná
povinnosť vyplývajúca pre organizácie z Koncepcie využívania
softwarových produktov vo verejnej sprave z roku 2009 a z Príručky k
metodickemu usmerneniu pre obstaravanie softwarovych produktov. MF
deklarovalo, že túto právomoc chce získať práve v rámci predĺženia
zmluvy s Microsoftom, pričom v pôvodnej verzii materiálu skutočne bol
text, riešiaci túto tému.
V rozpore s predchádzajúcimi deklaráciami MF vypustilo z návrhu uznesenia k materiálu súvisiacu úlohu:
Ministerstvo financií v rozpore so svojim písomným prísľubom
nezapracovalo do materiálu a ani návrhu uznesenia požiadavku
zabezpečenia kontrol a sankcionovania za nedodržiavanie platnej
povinnosti vyhľadávať a zdokumentovane porovnávať rôzne dostupné
riešenia.
Citujeme zo zápisnice z rozporového konania:
"Predkladateľ
materiálu sa v rámci rozporového konania zaviazal v rámci materiálu
navrhnúť úlohu iniciovať legislatívnu zmenu, ktorá zabezpečí vykonávanie
nezávislých kontrol dodržiavania princípov efektívneho využívania
softvérových produktov uvedených v aktuálne platnej Koncepcii využívania
softvérových produktov vo verejnej správe a ktorá tiež zabezpečí
kontrolnému orgánu právomoc udeľovať sankcie organizáciám štátnej správy
za nedodržiavanie princípov v uvedenej Koncepcii.
Vyjadrenie MF SR: MF SR súhlasí s návrhom verejnosti."
Dodržiavanie
uvedenej Koncepcie využívania softvéru z roku 2009 ako aj Príručky k
metodickému usmerneniu pre obstarávanie softvérových produktov tak
naďalej nebude nikto kontrolovať a za ich nedodržiavanie nebudú ani
žiadne postihy. Pritom tieto dva dokumenty vznikli v roku 2009 práve ako
reakcia na kritiku posledného predĺženia zmluvy s Microsoftom na konci
roku 2008. Opäť tak všetko zostáva len pri "dobrovoľnosti" a pekných
deklaráciách, bez ich skutočného uplatňovania. Upozorňujeme, že právomoc
takýchto kontrol nemá ani Úrad pre verejné obstarávanie, čo oficiálne
písomne ÚVO potvrdil. Zároveň v rámci pripomienkového konania k
predkladanému materiálu MF SR s ÚVO rokovali, avšak opäť túto otázku
neriešili.
Rozpory v tvrdeniach štátnych organizácií
Vo vyhodnotení pripomienkového konania pri pripomienkach niektorých ministerstiev MF SR konštatuje:
"Analýza
výhodnosti riešenia je plne v kompetencii rezortu. Vyplýva to z bodu B.
2 uznesenia vlády SR č. 523/2009 k návrhu koncepcie využívania
softvérových produktov vo verejnej správe." ... "Súčasťou Príručky je aj
tabuľka na výpočet celkových nákladov na vlastníctvo softvéru (TCO), na
základe ktorej si jednotlivé rezorty mali posúdiť najvýhodnejšie
riešenie."
Z údajov zozbieraných Štefanom Szilvom od viacerých
organizácií zapojených do zmluvy však vyplýva, že väčsina organizácií,
ktoré sa pripojili k zmluve, túto povinnú analýzu nevykonala a MF SR
nahlásili iba počty balíkov Desktop, Professional a Enterprise. Ešte
závažnejšie však je konštatovanie väčšiny organizácií, že analýzu malo
spraviť MF SR a nie jednotlivé inštitúcie. Vraj len postupovali podľa
uznesenia vlády z decembra 2008, ktoré im prikazuje počty nahlasovať.
Štátne organizácie si tak priamo protirečia a evidentne sú nedostatočne
informované o svojich povinnostiach a postupoch, a to aj zo strany MF
SR. Tieto zistenia však nie sú prekvapivé a MF SR bolo na tento stav
vopred upozorňované mimo iných aj nami.
Zistené údaje spochybňujú
relevantnosť údajov zozbieraných pre potreby predĺženia centrálnej
multilicenčnej zmluvy a možnosť vlády rozhodnúť na základe objektívnych
údajov.
Využívanie licencií v štátnych organizáciách
Pripájame
pre ilustráciu niektoré informácie z oficiálnych odpovedí štátnych
organizácií získaných za posledný týždeň, ktoré sa pripojili k zmluve s
Microsoftom. Z uvedených informácií si je možné čiastočne spraviť obraz o
tom, nakoľko sa využíva právo používať najnovšiu verziu produktov firmy
Microsoft zo zakúpenej služby Software Assurance. Upozorňujeme, že
niektoré organizácie nesprístupnili informácie za celý svoj rezort, ale
len za svoju organizáciu (bez podriadených organizácií), vďaka čomu
nebudú zodpovedať počty objednaných licencií s reálne využívanými.
Taktiež zatiaľ nie je pri niektorých organizáciách jasné, či Software
Assurance majú zakúpený pre všetky počítače, ktorých počty sú uvádzané,
alebo len pre niektoré z nich a zvyšok je využitý v podriadených
organizáciách. (Podklady radi poskytneme na vyžiadanie.)
Aktuálne používané licencie na počítačoch:
Čo sa nakupuje
Vzhľadom
na pretvávajúce nejasnosti o účele prerokúvaného materiálu a
obstarávaných licenciách typu Software Assurance (SA) poskytujeme toto
upresnenie:
Podstatou produktu SA je zakúpenie si práva na
upgrade softwaru od firmy Microsoft na najnovšie dostupné verzie,
prípadne právo prejsť aj na staršie existujúce verzie. Upozorňujeme však
na skutočnosť, že najnovšie verzie softwaru, ktoré už štát mal právo
začať používať a získať počas trvania zmluvy v rokoch 2009 až 2011 (čiže
Windows 7, MS Office 2010) majú zaručené bezplatné aktualizácie do roku
2015 a bezpečnostné aktualizácie až do roku 2020. Na druhej strane však
v prípade používania licencií SA je nevyhnutné tento produkt opakovane
objednávať každý rok - v prípade "prerušenia" by nové licencie SA mohli
byť zakúpené iba opätovne spolu s plnou licenciou (čomu zodpovedá v
zmluve produkt L+SA).
Skutočnosťou však je, že množstvo štátnych
organizácií napriek zaplatenej možnosti využívať najnovšie verzie,
podľa svojich oficiálnych stanovísk používa na veľkej časti svojich
počítačov produkty z rokov 2002 až 2007 (MS Windows XP a MS Office 2003
až 2007), čo vyvoláva otázky o efektívnosti a zmysluplnosti doterajšieho
využívania zmluvy. Legálnosť používania určitého softvéru je pritom
možné zabezpečiť rôznymi spôsobmi: napr. nákupom plnej licencie a
upgrade v čase jeho reálnej potreby.
V prípade ukončenia nákupu
licencií SA (ktoré by nastalo napr. v prípade nepredĺženia prihlášky k
zmluve), organizáciám zostáva trvalé právo na využívanie reálne
nasadených aplikácií v aktuálnych počtoch a verziách.
Organizátori hromadnej pripomienky verejnosti
Ľubor Illek, lubor.illek@soit.sk