Ministerstvo financií včera predložilo Úradu vlády SR upravený materiál
"Správa o plnení multilicenčnej zmluvy Microsoft Enterprise Agreement" a
návrhu jej pokračovania. Vláda dnes tento materiál schválila.
Materiál
s čiastočne odlišným obsahom predložilo Ministerstvo financií na
rokovanie predošlej vlády už 21. marca 2012, avšak vláda vtedy rokovanie
o tomto materiáli prerušila a prenechala rozhodnutie novej vláde.
Ako
splnomocnení zástupcovia verejnosti pre hromadnú pripomienku verejnosti
k Správe o plnení multilicenčnej zmluvy Microsoft Enterprise Agreement a
návrhu jej pokračovania uvádzame k materiálu nasledovné stanovisko.
Chýbajúce analýzy
Ministerstvo financií samo konštatuje,
že materiál predkladá na rokovanie vlády na základe nedostatočných
informácií (viď. napríklad zápis z rozporového konania s verejnosťou) a
preto sa zaväzuje urobiť detailnú analýzu, ktorú predloží Vláde SR do
30. novembra 2012. Jednotlivé organizácie by podľa materiálu mali
analýzu pripraviť už do konca septembra 2012. V aktuálnom materiáli MF
SR požaduje evidenciu od jednotlivých organizácií na úrovni reálne
využívaných aplikácií, čiže nie len evidenciu na úrovni počtov
využívaných balíkov obsahujúcich aj viac ako 14 rôznych produktov, ako
tomu bolo doteraz.
Chápeme, že nové vedenie MF SR nestihlo
vypracovať podrobné podklady pre materiál aktuálne predkladaný vláde
tak, aby ho bolo možné skutočne plnohodnotne posúdiť. Takéto podklady
totiž mali byť vypracované najneskôr počas roka 2011, čo sa však nestalo
a naďalej to považujeme za závažný problém. Vítame však snahu o
vypracovanie skutočne relevantných podkladov do konca novembra 2012.
Ministerstvá a organizácie
pripojené k zmluve nespravili porovnania rôznych alternatívnych riešení
nákupov licencií, ktoré im predpisuje Koncepcia využívania softvérových
produktov, schválená vládou 15. júla 2009. Na základe aktuálne
deklarovaného záväzku MF SR by sa v najbližších mesiacoch tieto podklady
mali skutočne pripraviť. Očakávame, že v záujme podpory trhu a férovej
súťaže budú v podkladoch skutočne porovnané rôzne konkurenčné produkty.
Taktiež očakávame analýzu rôznych spôsobov získania jednotlivých
produktov (a to aj rôznych spôsobov nadobudnutia licencií pre softvér
spoločnosti Microsoft) a ponúknutie rôznych možností výhodných nákupov
organizáciám, nakoľko dnes sú v zmysle uznesenia vlády nútené objednávať
veľké balíky softvéru od Microsoftu naraz na všetky svoje počítače.
Dnes
platná povinnosť postupovať podľa Koncepcie využívania softvérových
produktov a vykonávať porovnania rôznych konkurenčných produktov
vyplýva organizáciám len z uznesenia vlády z 15. júla 2009, ktoré však
nikto nekontroluje a nedodržiavanie ani nijako nesankcionuje.
Považujeme za nevyhnutné, aby za neporovnávanie konkurenčných riešení
pri nákupoch softvéru boli sankcie, ktoré by vyplývali zo
všeobecne-záväzného predpisu a nie iba z uznesenia vlády, ktorého
nedodržiavanie môže kontrolovať a postihnúť iba predseda vlády.
Open source projekt
Vítame snahu MF SR zrealizovať
"pilotný projekt nasadenia Open Source softvéru v štátnej správe" ako
jednej z alternatív k produktom Microsoftu, deklarovanú v materiáli a
radi pri tom napomôžeme vlastnými skúsenosťami z praxe. Vzhľadom na
záväzok predložiť Vláde SR analýzu už do konca novembra 2012 bude
potrebné sa tomuto projektu venovať skutočne intenzívne a venovať mu aj
záujem a primerané množstvo ľudských zdrojov štátnych organizácií.
Zároveň však upozorňujeme na potrebu zaoberať sa aj inými konkurenčnými
riešeniami.
Open Source softvér, resp. slobodný softvér, či iný
bezplatne využiteľný softvér je alternatívou voči produktom Microsoftu,
ale nie jedinou. Je nevyhnutné, aby štátne organizácie pri nákupoch
softvéru skutočne dôkladne zvážili rôzne existujúce konkurenčné
riešenia, vrátane Open Source softvéru. Pokiaľ by išlo len o porovnanie
Open Source softvéru oproti produktom Microsoftu, išlo by o postup,
ktorý by nebol úplne v súlade s uvedenou Koncepciou využívania
softvérových produktov.
Považujeme za nutné, aby vznikla
transparentne fungujúca pracovná skupina, ktorá sa bude dlhodobo
venovať hľadaniu a posudzovaniu rôznych alternatív k produktom firmy
Microsoft pre verejnú správu. Taktiež očakávame využitie skúseností s
alternatívnym softvérom z organizácií verejnej správy, kde už bol
nasadený.
Oproti materiálu predloženého vláde SR v marci 2012
aktuálny materiál neobsahuje konkretizáciu aktivít, ktoré MF SR vykoná s
cieľom znížiť závislosť na produktoch firmy Microsoft, ako bola
napríklad aktualizácia štúdie Open Source Infraštruktúra z roku 2004, či
usporiadanie seminárov k tejto problematike. Ako nás však informovali
zástupcovia MF SR, napriek tomu plánujú zorganizovať pracovnú skupinu,
ktorá sa problematike bude venovať a deklarovali záujem skutočne
intenzívne a seriózne na problematike pracovať.
Čo sa nakupuje
Podstatou produktu Software Assurance je
zakúpenie si práva na upgrade softwaru od firmy Microsoft na najnovšie
dostupné verzie, prípadne právo prejsť aj na staršie a stále
podporované existujúce verzie. Pokiaľ však organizácia nemôže alebo
nechce upgrade uskutočniť, musí sa za Software Assurance zaplatiť aj
tak, pokiaľ je daná organizácia pripojená do prihlášky. Zároveň
organizácia pripojená k prihláške musí v zmysle zmluvy objednať Software
Assurance pre všetky svoje počítače, ktoré sú bežne používané. Nemôže
teda objednať SA iba na časť svojich počítačov.
Časová dĺžka prihlášky
Ku zmluve MS EA s firmou Microsoft z
roku 2002 sa doteraz podpisovali takzvané predĺženia prihlášky každé 3
roky (v rokoch 2005 a 2008) na obdobie 3 rokov. V rámci prihlášky sa
zároveň podpísali 3 ročné splátky, ktoré sa štát vopred zaviazal
uhradiť. Zmluva pritom umožňuje podpísanie prihlášky aj na 1 rok. MF SR
sa v marci 2012 po tlaku verejnosti rozhodlo zmeniť svoj návrh
predĺženia o 3 roky a navrhovalo vláde predĺženie iba na 1 rok. Nové
vedenie MF SR sa rozhodlo opäť podpísať prihlášku na 3 roky, avšak
zároveň informovalo, že sa mu podarilo vyrokovať s firmou Microsoft
dodatok k zmluve, ktorý umožní ukončiť prihlášku každý rok. Je
prekvapivé, že tento dodatok nebol zaradený do materiálu na rokovanie
Vlády, jeho obsah takto nebolo možné posúdiť. (Práve zvýšenie
informovanosti a transparentnosti procesov súvisiacich s nákupom
licencií je jedna z tém, na ktorú systematicky MF upozorňujeme.)
Doterajšia
základná zmluva MS EA umožňuje jej vypovedanie z akéhokoľvek dôvodu
výpoveďou podanou 60 dní vopred. Vypovedanie zmluvy však priamo
neovplyvňuje pokračovanie už podpísanej prihlášky, ktorá pokračuje aj
pri vypovedaní základnej zmluvy. Samotné prihlášky bolo doteraz možné
počas doteraz využívaného 3-ročného obdobia ich platnosti vypovedať len
zo závažných dôvodov porušenia zmluvných povinností, pričom v roku 2008
MF SR vyjednalo aj možnosť ukončenia v prípade "nepridelenia finančných
prostriedkov". Zmluvne dohodnutým následkom ukončenia prihlášky doteraz
bolo, že štát si mohol trvalo ponechať len taký počet najnovších verzií
softvéru získaných počas doby prerušenej prihlášky, aký zodpovedá
uhradeným splátkam. Čiže v prípade prerušenia 3-ročnej prihlášky v prvom
roku po uhradení 1 splátky by si štát mohol trvalo ponechať iba jednu
tretinu najnovších verzií softvéru získaného z prerušenej prihlášky. Ak
by si chcel ponechať všetky najnovšie verzie produktov získané z
prerušenej prihlášky, musel by aj v prípade prerušenia prihlášky uhradiť
sumu za všetky 3 roky.
Nový dodatok k zmluve by mal tieto pravidlá meniť.
Nepredĺženie prihlášky
Ak by sa teraz nepodpísala nová
prihláška s firmou Microsoft, aktuálne používané verzie aplikácií by sa
mohli používať trvalo, keďže boli zaplatené v rokoch 2008 až 2011 v
rámci 3-ročnej prihlášky - čiže by nebolo potrebné aktuálny softvér
odinštalovať. Najnovšie verzie (Windows 7 a MS Office 2010), za ktoré
štátne organizácie už zaplatili v rámci Software Assurance v rokoch 2008
až 2011 má plnú bezplatnú podporu od firmy Microsoft až do roku 2015.
Rozšírenú podporu obsahujúcu bezplatné bezpečnostné aktualizácie majú
tieto programy podľa deklarácií firmy Microsoft zaručené až do roku
2020. Vzhľadom na cyklus vydávania nových verzií produktov firmy
Microsoft považujeme za nutné, aby štátne organizácie zvážili možnosť
zrušenia služby Software Assurance aspoň na obdobie 3 rokov, prípadne
nákupy samostatných produktov až v čase reálnej potreby.
V
prípade prerušenia nákupu Software Assurance v niektorej organizácií by
sa v zmysle platnej zmluvy v prípade záujmu o jeho ďalšie využitie v
budúcnosti museli nakúpiť nové licencie+Software Assurance, ktoré sú
síce drahšie, avšak z hľadiska ušetrených prostriedkov sú lacnejšie.
(Podľa cenníku z roku 2008 boli L+SA drahšie o 38 až 66% od SA v
závislosti od balíka. Aktuálny cenník v predloženom materiáli cenu L+SA
neobsahuje.) Napríklad pri balíku Desktop Enterprise bola v roku 2008
cena 700,5 EUR za 3 roky SA a 969 EUR za 3 roky L+SA.
Využívanie Software Assurance v rokoch 2002 až 2011
Očakávame,
že štátne organizácie preveria využívanie Software Assurance za roky
2002 až 2011 a vyvodia aj dôsledky z informácií, ktoré budú zistené. Ak
bude zistené, že organizácia mohla preskočiť 3-ročné obdobie prihlášky
napríklad v roku 2008 a táto skutočnosť bola už vtedy zrejmá, očakávame
vyvodenie konkrétnej zodpovednosti.
Napríklad viaceré
organizácie dodnes na významnej časti počítačov používajú software z
roku 2003, prípadne z roku 2007. V tomto prípade je zrejmé, že
preskočením 3-ročného obdobia napríklad v roku 2008 alebo 2005 mohli
ušetriť peniaze zo štátneho rozpočtu, keďže za 3-ročné a v niektorých
prípadoch až 6-ročné obdobie právo upgradu na najnovšiu verziu produktu
nevyužili, čím štát platil firme Microsoft zbytočne. V niektorých
prípadoch organizácie využívali napríklad iba právo na upgrade jedného
produktu, avšak platili za upgrade všetkých, ktorých je v jednom balíku
aj viac ako 14. Keďže štát doteraz nevyjednal možnosť nákupu
samostatných produktov, nakupovali sa vždy celé balíky.
Počty aktuálne využívaných verzií produktov môžete nájsť v správe, ktorú sme zverejnili v marci 2012.
Absencia finančnej motivácie a kontrol
Očakávame, že MF SR
v rámci ďalšej správy, ktorú predloží do Vlády SR do novembra 2012 bude
finančne motivovať organizácie verejnej správy. Súčasný stav, kedy
štátne organizácie nefinancujú licencie firmy Microsoft z vlastného
rozpočtu je podľa nás zásadný problém, keďže na svojom rozpočte nijako
necítia navyšovanie, ale ani znižovanie počtov licencií, čiže nemajú
žiadnu motiváciu sa tým zaoberať. MF SR vlastne organizáciám ponúka
desktopové produkty Microsoftu zadarmo, pričom ak by sa organizácie
rozhodli pre konkurenčný produkt, museli by si to už platiť z vlastného
rozpočtu.
Považujeme za zlý aktuálny stav, kedy MF SR platí za
licencie jednotlivých organizácií a ministerstiev, ale nemá právomoc do
týchto organizácií a ministerstiev prísť a priamo kontrolovať, čo je na
jednotlivých počítačoch a nakoľko sa to používa. Takúto formu
centrálneho obstarávania - kedy organizácia financujúca nákupy nemá
právomoc hĺbkových kontrol - považujeme za zlú.
Ministerstvo
financií v predloženom materiáli žiada o predloženie analýz využívania
softvéru firmy Microsoft a porovnanie s konkurenčnými produktami od
jednotlivých organizácií a taktiež sa chystá zaviesť evidovanie
využívania jednotlivých aplikácií prostredníctvom softvérového nástroja
od firmy Microsoft. Ministerstvo očakáva, že tieto podklady budú
dostatočné pre posúdenie efektívnosti využívania nakúpenej služby
Software Assurance. Ministerstvo tiež deklarovalo, že chce robiť
kontroly efektívneho nakladania s verejnými zdrojmi, na ktoré právomoc
má.
Nanútené nákupy veľkých balíkov
Uznesenie vlády SR zo 17.
decembra 2008 a tiež nový návrh uznesenia priamo núti organizácie
štátnej správy nakupovať akékoľvek licencie Microsoftu výlučne cez
centrálnu zmluvu MS EA. V podstate to znamená, že keby niektorá
organizácia chcela kúpiť iba jeden Microsoft Word, musí sa pripojiť k
centrálnej zmluve. Treba však podotknúť, že podľa informácií od MF SR sú
dnes už všetky organizácie, na ktoré sa uznesenie vzťahuje, k zmluve
pripojené. (Uznesením sú viazaní všetci ministri, predsedovia ostatných
ústredných orgánov štátnej správy SR a správcovia ďalších kapitol
štátneho rozpočtu.)
Zmluva Microsoft EA však navyše núti
organizácie pripojené k tejto zmluve, aby pre všetky svoje aktívne
používané počítače nakúpili od firmy Microsoft veľké balíky obsahujúce
operačný systém, kancelársky balík rozšírený o dodatočné aplikácie a
klientske licencie pre serverové produkty. To znamená, že organizácie
nemajú možnosť nakúpiť cez centrálnu zmluvu MS EA tieto veľké balíky
softvéru len pre niekoľko svojich počítačov - ktoré to naozaj potrebujú.
Musia nakúpiť pre všetky. Taktiež organizácie nemajú možnosť vybrať si
iba jednotlivé produkty z týchto veľkých balíkov - musia buď zobrať
všetko, alebo nič. V prehnanom prípade by sa potenciálne mohlo stať, že
ak by sa nejaká organizácia, ktorá nie je pripojená k centrálnej zmluve
(pričom dnes sú tam podľa vyjadrenia MF SR všetky zo štátnej správy)
rozhodla kúpiť jeden MS Word, nemôže to urobiť, a kvôli jednému Wordu
musí nakúpiť veľké balíky softvéru pre všetky počítače vo svojej
organizácii.
MF SR deklarovalo záujem do materiálu doplniť
možnosť nákupu aj individuálnych aplikácií, ktoré nebudú viazané na
celkové balíky. V aktuálnom materiáli to však už podľa nich nestihli
vyrokovať.
V tejto oblasti je zjavne potrebné zo strany štátu
dohodnúť s firmou Microsoft rôzne spôsoby získania licencií (nielen
formou zmluvy EA) tak, aby bolo možné reálne dosiahnuť najnižšie možné
ceny výberom z rôznych možností.
Absentujúce nevýhody a riziká zmluvy
V zmysle Koncepcie
využívanie softvérových produktov vo verejnej správe by pri dlhodobom
kontrakte mali byť vyčíslené takzvané výstupné náklady na odstúpenie od
používania licencie. Takéto náklady by mali obsahovať náklady na
odstránenie závislosti od proprietárnych technológií daného dodávateľa,
napríklad náklady na konverziu proprietárnych uzatvorených formátov do
otvorených štandardov a podobne. V Koncepcii využívania softvérových
produktov sa problematike výstupných nákladov venuje príručka pre
obstarávanie open source softvéru, ktorú Koncepcia uvádza ako dôležitý
zdroj postupov pre verejnú správu.
Očakávame, že do konca novembra 2012 budú splnené aj tieto povinnosti a budú súčasťou podkladov materiálu.
Materiál
obsahuje deklarácie o rôznych výhodách používania produktov firmy
Microsoft, ako aj deklarácie o získaných špeciálnych výhodách a zľavách
od firmy Microsoft. Považujeme však za zlé, ak sa k ponukám firmy
Microsoft nepristupuje úplne objektívne a nehodnotia sa aj riziká
spojené so závislosťou na jej produktoch, závislosťou na uzatvorených
technológiách tejto firmy (ktoré v niektorých prípadoch nie sú
kompatibilné s konkurenciou). Očakávame preto, že riziká budú taktiež
zhodnotené v ďalšej verzii materiálu v novembri 2012.
Nejasnosti okolo povinností a potreba širšieho informovania
Počas
rokovaní s Ministerstvom financií sme upozornili na potrebu zverejňovať
informácie o zmluve a taktiež jej podklady. Upozornili sme napríklad na
to, že licenčné mechanizmy Microsoftu, ako aj podmienky zmluvy sú dosť
zložité a bolo by preto vhodné ich vysvetliť na stránke MF SR
informatizacia.sk. Tiež sme upozornili na potrebu vysvetliť organizáciám
uznesenie vlády prikazujúce nákupy len cez centrálnu zmluvu (že sa to
podľa vysvetlenia MF SR vzťahuje aj na prípad potreby nákupu jediného MS
Wordu), ďalej problematiku celkového znižovania počtov licencií,
odstúpenia individuálnej organizácie od prihlášky a podobne.
Upozornili
sme aj na problém rozličného prístupu štátnych organizácií k
informovaniu o softvérových produktoch nakúpených z verejných zdrojov,
kedy niektoré organizácie úplne odmietli informovať, na koľkých
počítačoch využívajú jednotlivé verzie MS Windows a MS Office. Ešte
počas roka 2011 začalo Ministerstvo financií pripravovať metodické
usmernenie, ktoré malo upresniť, ktoré informácie týkajúce sa prevádzky
informačných systémov organizácie sú citlivé z hľadiska ich bezpečnosti,
a ktoré naopak nie je dôvod utajovať. Sme presvedčený, že že v záujme
transparentnosti nakladania s verejnými zdrojmi by organizácie verejnej
správy štandardne mali zverejňovať, aké konkrétne produkty si nakúpili a
na akých počtoch počítačov ich používajú. Pevne veríme, že toto
usmernenie bude v krátkej dobe dopracované, aby nevznikal tak
diametrálne odlišný prístup jednotlivých organizácií. V prípade
informácií skutočne ohrozujúcich bezpečnosť odporúčame využiť režim
utajovaných skutočností.
Splnomocnení zástupcovia verejnosti pre hromadnú pripomienku verejnosti:
Štefan Szilva (nezávislý), szilva (at) changenet.sk
Ľubor Illek (SOIT), lubor.illek (at) soit.sk
Marek Mahut (SOIT), marek.mahut (at) soit.sk
Súvisiace informácie:
http://www.soit.sk/sk/nasa-cinnost/statna-zmluva-s-microsoftom